Vyhledávání
Pro opravny
Články
- eShop a Nový občanský zákoník
- Funkce praček
- Spotřeba a účinnost
- Kam umístit pračku ?
- Jak postupovat při výběru nové pračky ?
- Pozor na podvodníky - opraváře
- Stará pračka - opravit, nebo koupit novou ?
- Jak pečovat o pračku, aby Vám vydržela co nejdéle?
- Poplatek za likvidaci historického elektrozařízení
- Zásady reklamace
- Index energetické účinnosti (EEI)
- Státní správa, ochrana spotřebitele
Zásady reklamace 1. Pamatujte na to, že jste zákazník Pokud jste si jisti, že jste si nezpůsobili vadu na zboží sami, nebojte se ji reklamovat. Jste zákazník a máte na to právo. Za svoje peníze vyžadujte perfektní služby i kvalitu. 2. Nenechte se omezovat Maximálně využívejte svých práv, které vám dává zákon. Orientujte se nejen v postupech, které nabízí reklamační řízení, ale vyžadujte i dodržení všech kroků, jež předcházejí koupi, čímž můžete omezit riziko případného reklamování. 3. Rozumně uvažujte Řada obchodů nabízí zboží s uvedením, že jde o nejnižší ceny, nepřekonatelnou akční nabídku, omračující slevy. Jsou to lákadla na zákazníky, nad nimiž je nutno uvažovat. Berte proto v úvahu i případnou reklamaci, což znamená sledovat kvalitu nabízeného produktu i možnost servisu. 4. Vybírejte s rozvahou Zboží si vždy řádně prohlédněte, je lepší odhalit třeba špatně vypracované švy ještě před zaplacením. Také si porovnejte ceny, zejména jde-li o vyšší sumu, kvalitativně odlišných výrobků. 5. Požadujte maximum informací Vždy požadujte co nejvíce informací, máte na to ze zákona právo. Nespokojte se s návodem, který často ani nemusí být v češtině. Nechte si výrobek předvést, u potravin hledejte datum spotřeby či minimální trvanlivosti. 6. S nákupem v tržnici opatrně Ceny na tržištích jsou velmi lákavé a výběr ve stánku je obvykle veliký. Počítejte však s tím, že ceně odpovídá kvalita a takovéto zboží je skutečně pouze na jednu sezonu. Navíc mějte na paměti riziko, s nímž do nákupu vstupujete: stánek může během pár dní zmizet a vám už se nikdy nepodaří v případě vady danou věc reklamovat. 7. Neodcházejte bez dokladu o koupi Ačkoli prodávající není povinen kromě určitého sortimentu (například klenoty) ze zákona automaticky doklad o koupi (paragon) vydávat, není od věci si ho vyžádat. Pokud jej prodejce nevystaví sám, řekněte si o něj. Doklad musí nést identifikaci firmy-obchodníka, konkrétní označení zakoupené položky, cenu a datum prodeje. 8. Záruční list je určen k potvrzení Je-li součástí výrobku záruční list, nechte si ho v obchodě potvrdit. A to až poté, co vám prodávající výrobek předvede a vyzkouší. Je zcela zbytečné odnést si neodzkoušené zboží domů s tím, že se třeba za dva týdny vrátíte se záručním listem pro potvrzení. Záruční doba běží ode dne koupě. 9. Přečtěte si reklamační řád Žádný prodejce či firma poskytující služby nesmí mít v reklamačním řádu či listu ustanovení, která by porušovala zákon. Pokud tomu tak je, neváhejte na to upozornit Českou obchodní inspekci. I přesto si však reklamační řád raději přečtěte; lze v něm totiž najít pravidla, která by vám mohla reklamaci u dané společnosti usnadnit. 10. Svědek je užitečný Hodláte-li si pořídit něco obzvlášť nákladného, přizvěte ke koupi svědka. Přátelé nebo známí vám pak mohou v soudním sporu, který byste vyvolali po zamítnutí případné reklamace, pomoci. Svědek také může potvrdit datum a místo koupě. 11. Potraviny dva roky obvykle nevydrží Při koupi potravin si pořádně ověřte, zda je záruční doba v pořádku. Na potravinách lze nalézt buďto "spotřebujte do", nebo "minimální trvanlivost do". Pokud hned za pokladnou zjistíte, že je zboží prošlé, požadujte vrácení peněz nebo výměnu za produkt, který má záruku v pořádku. 12. Služby mají jiná pravidla Při reklamaci služeb myslete na to, že mohou být pravidla jinak určena, než je tomu u spotřebního zboží. Řada firem si navíc může podmiňovat uplatnění reklamace různými dodatky v reklamačním řádu. Vždy však platí, že pro zákazníka nesmějí stanovit horší podmínky, než jak jsou upraveny v zákoně. 13. Bazarové zboží není bez záruky Reklamovat můžete i výrobek, který byl zakoupen v bazaru či při komisním prodeji. Reklamaci je nutné uplatnit u prodejce do dvou let od zakoupení. Dohodnou-li se obě strany, může být záruční doba zkrácena na jeden rok. Platí však, že u použitého zboží prodávající nenese odpovědnost za případné vady, které jsou úměrné míře opotřebení před prodejem. Prodejce se však nemůže zbavit odpovědnosti za jiné vady tím, že tvrdí, že je jen zprostředkovatelem obchodu. 14. Co je psáno, to je dáno Budete-li muset reklamovat, nikdy nepřistupujte na ústní domluvu. Jedině to, co je zapsané, má v případném sporu zřetelnou váhu. Sepište s prodávajícím reklamační protokol, do něj vypište vady a uveďte svůj požadavek. 15. Falešné sliby neplatí Používejte institut shody zboží s kupní smlouvou. Ten vám dává do rukou více práv. Výrobek musí mít jakost a užitné vlastnosti, které a) byly sjednány ve smlouvě, b) popisuje prodávající či výrobce, c) můžete na základě reklamy očekávat, d) jsou pro věc tohoto typu obvyklé. Pokud tomu tak není, máte právo od smlouvy odstoupit. |
čas zpracování: 0,004 s.